شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۰:۳۱
برگزاری نمایشگاه ایران‌نوشت/ سهم ۶۰درصدی لوازم‌التحریر ایرانی از بازار
برگزاری نمایشگاه ایران‌نوشت/ سهم ۶۰درصدی لوازم‌التحریر ایرانی از بازار

مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت از برپایی نمایشگاه ایران‌نوشت در ۹ مرکز استان خبر داد و گفت: در زمان حاضر نوشت‌افزار ایرانی ۶۰درصد بازار داخل را تأمین می‌کند

به گزارش فردای خبر/مهدی کلانتری، مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت، در گفت‌وگویی، با اشاره به مشخص شدن زمان نمایشگاه ایران‌نوشت 1404، گفت: این نمایشگاه از روز هجدهم شهریورماه به‌مدت 10 روز در شبستان اصلی مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

وی با اعلام اینکه همزمان با تهران در هشت مرکز استان دیگر نیز این رویداد برپا خواهد شد، ادامه داد: در مشهد، شیراز، قم، یزد، رشت، اهواز، شهرکرد و اصفهان نیز در این دوره نمایشگاه برگزار می‌شود تا اقلام مورد نیاز خانواده‌ها با قیمت مناسب و تنوع بالا در دسترس آنها قرار گیرد.

مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت با بیان اینکه در برخی از شهرها مانند اصفهان نمایشگاه به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد، یادآور شد: توزیع گسترده‌تر، ویژگی شاخص این دوره نمایشگاه ایران‌نوشت است. ما در زمان حاضر یک‌هزار و 430 شهر در کشور داریم که تنها در 9 مرکز استان امکان برگزاری فیزیکی نمایشگاه را داریم؛ به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم کنار برگزاری نمایشگاه فیزیکی، نمایشگاهی را نیز مانند نمایشگاه کتاب، به‌صورت مجازی برگزار کنیم تا دسترسی خانواده‌ها راحت‌تر باشد و عدالت توزیع نیز رعایت شود.

کلانتری در پاسخ به این پرسش که "در زمان حاضر در کدام اقلام نوشت‌افزار به خودکفایی رسیده‌ایم و تمام نیاز بازار را تأمین می‌کنیم؟"، گفت: در زمان حاضر در مداد، خودکار، کیف و جامدادی این امکان فراهم شده است و تلاش داریم که این توانایی در دیگر اقلام نیز ایجاد شود.

وی با ابراز اینکه در زمان حاضر نوشت‌افزار ایرانی 60 درصد بازار داخل را تأمین می‌کند، اضافه کرد: البته در برخی اقلام، این میزان به 90 و 80 درصد هم می‌رسد، اما در مجموع اگر بخواهیم در نظر بگیریم، در زمان حاضر 60 درصد نیاز بازار با اقلام تولید داخل تأمین می‌شود.

کلانتری با اشاره به کمبود تولید اقلام فانتزی نوشت‌افزار در ایران، «به‌صرفه» نبودن را دلیل آن دانست و یادآور شد: تیراژ تولید این دسته از لوازم‌التحریر کم است؛ به همین خاطر حرکت به‌سمت تولید آنها مقرون به صرفه نیست. کشورهایی مانند چین در این حوزه فعالیت خود را گسترش داده‌اند؛ چرا که آنها تنها برای بازار خود تولید نمی‌کنند؛ بلکه تیراژ خود را برای چند میلیارد در نظر گرفته‌اند؛ به همین دلیل توانسته‌اند در این زمینه تولید خود را گسترش دهند و بازارهای داخل و خارج را تأمین کنند.

کلانتری حرکت به‌سمت صادرات را از نیازهای صنعت نوشت‌افزار دانست و گفت: در این صورت بازار برای تولیدکننده رقابتی‌تر می‌شود و تیراژ محصولاتش بالا می‌رود. با وجود ظرفیت‌هایی که صنعت نوشت‌افزار دارد، سرمایه‌گذاری دولت‌ها بر این بخش کم است؛ چرا که در قیاس با دیگر صنایع مانند خودرو و پتروشیمی، گردش مالی کمتری دارد.

مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت خاطرنشان کرد: فعالیت در زمینه صادرات از عهده تولیدکننده برنمی‌آید و نیاز به حمایت در توسعه تولیدات و وارد کردن تجهیزات لازم برای ارتقای محصولات هستیم.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما


0996-6264416